OHplumpy!

My photo
they said that i have split-personality.and isn't it sounds cool?

current mumbling.

untuk kembali menulis,mungkin bukan sekarang.

Tuesday, September 21, 2010

eh,babi.

"weh,babi.nanti jangan lupa bawak aku pergi marhaban" arah kanak-kanak kecil itu kepada abangnya.

"babi,kau tak bawak aku tadi pergi beraya kn?babi kau" lontar kanak-kanak yg sama kepada abangnya juga.

"babi,babi dan babi" perkataan yg diulang-ulang tanpa rasa bersalah oleh kanak-kanak itu.


these phrases came out from the mouth of a 5 years old boy.what do you think about that?nak marah?nak lempang?nak tegur?atau hanya menggeleng kepala?

where should we put the blame on?the child himself?or his parents?or maybe ourself who couldn't show him the right manners for the youngsters?

agak terperanjat tatkala mendengar ucapan yg terkeluar daripada mulut seorang budak yg masih bertadika.where did he learn all those thing?peers effection?do all the 'budak tadika' berbicara dengan lagak yang serupa?ok.aku terkesima.kecewa itu pasti.

apa yang nak dibuat?keluarga yg dia punya agak kucar-kacir.itulah mungkin letaknya titik punca.

itulah orang sekarang,nak buat anak pandai.nak bimbing anak,tidak pula berilmu.jadilah anak itu seperti gelandangan walau umurnya masih mentah,


footnote : kalau sekarang, budak 5 tahun itu sudah pandai berbual dengan gaya sebegitu.how would he be in another 15 years?just hoping that i could provide my child-to-be with sufficient love and guide.

26 comments:

areleaf said...

persekitaran..tu je gua boleh cakap..kat rumah dgr mak ayah ke abang ke kakak ke asyik sebut babi babi babi mane la bdk kecik camtu tak terikut..x pun,rumah die dekat dgn kandang babi..

:: cekodod :: said...

abang dye nama babi ke?

gulagulahacks said...

gua pernah dengar ustaz cakap.
mak bapak jangan duk marah orang lain kalau anak jadi macam tu.
cermin diri-sendiri dulu.
pastu,
marah diri sendiri dulu.
kalau anak dah besar baru nak sedar.
tak ada guna.
melentur buluh biar dari rebung.
=)

afiqah said...

cekodod-aku tertanya2 gak. nama abg die babi ke?

tapi aku rase. ape2pun. back to the basic. mesti dtg dr keluarga jugak tu.

plumpy.tootsie said...

**areleaf,
rumah dia jauh sangat dari kandang babi.and he's my cousin u know.aku rase nak lempang je bila dgr dia ckp mcm tu.malangnye he's not my sibs to do so.

**cekodod,
nope.his bro's name sedap.nama Islam yg molek.

**gulagulahacks,
yes.that's what my mum taught me too.anything wrong in me,she said it's her fault.

**afiqah,
LOL.same answers.

yup.everything mmg parents yg responsible on the development of the child.sbb dye masih budak.i hope that it is not too late to correct him.

AyuE SurihanyOt said...

gila laaa...aku sampai sekarang tak carot babi...


baik kan aku????

oke cam best pulak menipu ko kan...

plumpy.tootsie said...

**ayue surihanyot,
oh sayang.lu nak parang ke pisau?wa rasa nak tikam org.wa tak pernah ajar lu menipu kan sayang?

DuniakuAbstrak said...

kecik ke besa ke sama je... huduh kalau mencarut

plumpy.tootsie said...

**duniakuabstrak,
then aku huduh la ek?aku ada jugak termencarut.LOL.

hamzah ian said...

BABI?????

plumpy.tootsie said...

**hamzah ian,
ye babi.ada apa?

Encik Tikus said...

gua rasa gua macam pernah cakap perkataan nie

tiafazunia said...

ank buah aku jadi cam tuh sbb kat rumah pengasuh ramai sgt tukang ajar! kadang2 aku rse nak cili je mlot sorang2! sigh~

J. Abdullah said...

gua start mencarut waktu umur gua 14/15 tahun. take a look at me now. mencarut hari hari.

oh no!

PS: gua kalau dengar budak budak mencarut macam ni pun memang gua menyirap. dah la gua tak suka bebudak.

plumpy.tootsie said...

encik tikus,
iye?gua pun.kite sehati sejiwa?LOL~

tiafazunia,
bila ada yg mengajar,ada lah yg diajar.masalahnya ajaran tu salah.budak2 tu tahu apa je kn?

j.abdullah,
samelah kite.since high school lagi.skg terus pakar.LOL.

budak2 xtaw pape.kite yg kene betulkan dyeorg balik.

Hellioz said...

babi
babi
babi

relieving kowt
gyahahahahahahha~

aleen adela akoo ^_* said...

pergh..budak2 zaman skarang..bukan sje terer maen fb dan blog,malah mencharut jugak tidak ketinggalan.hu3

plumpy.tootsie said...

hellioz,
yeah,for adults.but nor suitable for kids.can u imagine your kids talks to u like that?

aleen adela akoo,
yupsie.that's the power of advanced technology,i guess.LOL.
mcm orang2 lain cakap,everything back to basic.kalau mereka tak betul,mungkin tugas kite utk baiki.

hamzah ian said...

babi

plumpy.tootsie said...

hamzah ian,
hai babi.

noreed said...

kena call nanny 911 ni (rancangan kat ntv7) perbtulkan budak ni.

Amoi said...

vavi.

Amoi said...

grrr.


MANA ENTRI BARU HA??


HAHA~

plumpy.tootsie said...

**noreed,
apakah?i xtgk lak rancangan tu.biaselah..dah lama tak nampak tv.

**amoi,
sayang,siapa babi ni?

err..coming baby.coming.

hiro said...

setuju.;p

plumpy.tootsie said...

**hiro,
apa yg lu setuju?